Vejdirektoratet har haft en medarbejder udstationeret hos det tyske
vejforskningsinstitut i et udviklingsprojekt,
der skal gøre udpegning af strækninger og vedligeholdsløsninger klogere, ved
også at inddrage bæreevnemålinger.
Lægger man et nyt slidlag på en vej der har dårlig bæreevne,
holder slidlaget ikke så længe som forventet. Derfor er der god økonomi i at
sikre at en vej, der ikke helt er bygget til den nuværende trafikbelastning,
får den nødvendige forstærkning inden et nyt slidlag. Vejdirektoratets
vejvedligeholdelsessystem skal kunne inddrage bæreevnemålinger til at
prioritere hvilke strækninger der har mest brug for vedligehold, og sikre at
der sættes ekstra økonomi af til forstærkning i planlægningen.
I 2019 og 2020 arbejder Vejdirektoratet og BASt
(Bundesanstalt für Straßenwesen) sammen om at finde på en sikker metode til at
omsætte bæreevnemåling til en restlevetid der kan bruges direkte i
vejvedligeholdelsessystemet. Som led i dette arbejde får Danmark besøg af den
tyske målebil, der er en 12 år nyere og betydeligt mere højteknologisk udgave
af den danske HSD (High Speed Deflectograph). Den danske og tyske målebil skal
måle sammen over 3 dage i starten af september. Den tyske målebil måler, udover
bæreevne, også lagtykkelse med georadar, samt sporkøring og jævnhed. Alle disse
målinger kan hjælpe med at støtte tolkningen af de danske målinger, og
forventes derfor at være af stor værdi.
Samarbejdet foregår ikke kun på målefronten, men også i høj
grad på den teoretiske del, hvor både Danmark og Tyskland har stor gavn af at
kunne inspirere hinanden, drage nytte af fælles kompetencer, og rent praktisk
også har flere hænder til at løse opgaven.
Læs mere om Vejdirektoratets egne bæremålinger.